ŠPI na princípoch ABA terapie
Individuálna špeciálno-pedagogická intervencia s aplikáciou ABA prístupu.
Pre koho je vhodná:
Je vhodná pre deti:
- s ľahkým a stredne ťažkým mentálnym postihnutím,
- pre deti s viacnásobným postihnutím
- pre deti s poruchami autistického spektra.
Zameriava sa u nich na rozvoj: očného kontaktu, rešpektovanie pravidiel a požiadaviek,
spoluprácu a akceptáciu druhého, znižovanie problémového správania, rozvoj schopnosti
imitovať.
Ďalej rozvíja: hrové zručnosti, sociálne zručnosti, verbálne zručnosti, vizuálne zručnosti,
sebaobslužné zručnosti, grafomotoriku
Rieši: poruchy spánku, stravovania, odplienkovanie
Organizácia stretnutí ŠPI s ABA prvkami
Trvanie intervencií: 1 hodinu v dvojtýždňových intervaloch. Po každom stretnutí 15 min. rozhovor s rodičom. (Poučenie rodiča na prácu v domácom prostredí, ako k dieťaťu pristupovať). Ak je dieťa pokročilé, rodič je prítomný aj počas intervencie a robí nácvik zručnosti.
Tréning rodiča, ako pracovať s dieťaťom:
Popíše sa mu problém
Ukáže mu napísané modely bezproblémových zručnosti
Cvičí zručnosť spolu s rodičom
Rodič vykoná ukážku nacvičenej zručnosti
Prvé stretnutia sú zamerané na vytváranie vzťahu, zisťovanie záujmov dieťaťa, párovanie dieťaťa s dospelým, s prostredím, so stolíkom,
Učenie behaviorálnych zručnosti: presuny (poď so mnou, poď sem, odovzdaj mi vec, počkaj, akceptácia nie, raz ty, raz ja, priprav sa, sadni si...),
- učíme dieťa inštruktážnu kontrolu- dieťa vykoná požadovaný inštrukciu do dvoch sekúnd,
- odbúravame problémové správanie,
Učenie prebieha v priestore, pri hre v pohybe.
Ak ma dieťa zvládnuté zručnosti z prvých stretnutí, môžeme u dieťaťa rozvíjať:
Hrové zručnosti
Rozvoj reči:
Učenie Mandov- dieťa vie požiadať o vec
Učenie Taktov- pomenuje predmet
Motorická imitácia- opakuje pohub
Vokálna imitácia- opakuje hlásky, slabiky, zvuky...
Učenie receptívnych jazykových zručnosti
Učenie začína voľnou hrou v priestore, na zemi, v pohybe. Neskôr sa učenie presunie k stolíku, kde sa používajú rôzne pomôcky: kartičky, hračky, gestá, pohyby.
Pokročilí žiaci sa učia:
Sociálne zručnosti
Konverzáciu
Tolerančné zručnosti
Matematiku, čítanie
Rozvíjajú záujmy
Postup pri učení realizovaní pri intervencií:
1. prompt- inštrukcia a vzápätí správna odpoveď
2. prenos- inštrukcia a správna odpoveď
3. distraktor – vsúvame zručnosti, ktoré už dieťa ovláda, má naučené
4. test- opakovanie novej naučenej veci
ABA prístup dokáže vyriešiť aj problémy so spánkom, stravovaním a odplienkovaním pomocou návodov ponúkaných rodičovi v rámci špeciálno-pedagogického poradenstva.