ŠPI na princípoch ABA terapie

Individuálna špeciálno-pedagogická intervencia s aplikáciou ABA prístupu.

Pre koho je vhodná:

Je vhodná pre deti:

  • s ľahkým a stredne ťažkým mentálnym postihnutím,
  • pre deti s viacnásobným postihnutím
  • pre deti s poruchami autistického spektra.

Zameriava sa u nich na rozvoj: očného kontaktu, rešpektovanie pravidiel a požiadaviek,

spoluprácu a akceptáciu druhého, znižovanie problémového správania, rozvoj schopnosti

imitovať.

Ďalej rozvíja: hrové zručnosti, sociálne zručnosti, verbálne zručnosti, vizuálne zručnosti,

sebaobslužné zručnosti, grafomotoriku

Rieši: poruchy spánku, stravovania, odplienkovanie

Hľadáme najkrajšie dieťa na Slovensku! - Babyweb.sk

 

Prvé dni v škôlke – ako ich zvládnuť? - Babyweb.sk

Organizácia stretnutí ŠPI s ABA prvkami

Trvanie intervencií: 1 hodinu v dvojtýždňových intervaloch. Po každom stretnutí 15 min. rozhovor s rodičom. (Poučenie rodiča na prácu v domácom prostredí, ako k dieťaťu pristupovať). Ak je dieťa pokročilé, rodič je prítomný aj počas intervencie a robí nácvik zručnosti.

Tréning rodiča, ako pracovať s dieťaťom:

Popíše sa mu problém

Ukáže mu napísané modely bezproblémových zručnosti

Cvičí zručnosť spolu s rodičom

Rodič vykoná ukážku nacvičenej zručnosti

filip.luknar, Author at VitalClinic 

Prvé stretnutia sú zamerané  na vytváranie vzťahu, zisťovanie záujmov dieťaťa, párovanie dieťaťa s dospelým, s prostredím, so stolíkom,

Učenie behaviorálnych zručnosti: presuny (poď so mnou, poď sem, odovzdaj mi vec, počkaj, akceptácia nie, raz ty, raz ja, priprav sa, sadni si...),

- učíme dieťa  inštruktážnu kontrolu- dieťa vykoná požadovaný inštrukciu do dvoch sekúnd,

- odbúravame problémové správanie,

Učenie prebieha v priestore, pri hre v pohybe.

Ak ma dieťa zvládnuté zručnosti z prvých stretnutí, môžeme u dieťaťa rozvíjať:

Hrové zručnosti

Rozvoj reči:

Učenie Mandov- dieťa vie požiadať o vec

Učenie Taktov- pomenuje predmet

Motorická imitácia- opakuje pohub

Vokálna imitácia- opakuje hlásky, slabiky, zvuky...

Učenie receptívnych jazykových zručnosti

Učenie začína voľnou hrou v priestore, na zemi, v pohybe. Neskôr sa učenie presunie k stolíku, kde sa používajú rôzne pomôcky: kartičky, hračky, gestá, pohyby.

Pokročilí žiaci sa učia:

Sociálne zručnosti

Konverzáciu

Tolerančné zručnosti

Matematiku, čítanie

Rozvíjajú záujmy

Postup pri učení realizovaní pri intervencií:

1. prompt- inštrukcia a vzápätí správna odpoveď

2. prenos- inštrukcia a správna odpoveď

3. distraktor – vsúvame zručnosti, ktoré už dieťa ovláda, má naučené

4. test- opakovanie novej naučenej veci

 ABA prístup dokáže vyriešiť aj problémy so spánkom, stravovaním a odplienkovaním pomocou návodov ponúkaných rodičovi v rámci špeciálno-pedagogického poradenstva.

Terapia prebieha v priestoroch poradne raz za dva týždne
Priebeh jedného terapeutického stretnutia: práca s dieťaťom /dĺžka závisí od zvládania dieťaťom, max 60 min./ a 15 min konzultácia s rodičom
Cena: vstupná diagnostika 50 eur
           terapeutické stretnutie 25 eur/stretnutie